fredag, augusti 22, 2008

Vem som helst kan bli en chef, men det är få förunnat att vara en ledare

Känner du någon som är kommunpolitiker? Jag känner rätt många personer som är det och i de allra flesta partierna (känner ingen i Sd). Personer som är fritidspolitiker, personer som är deltidspolitiker och personer som är heltidspolitiker. Uppdraget att vara politiker i en kommun på heltid är både en förmån och ett stort uppdrag. Både svårare och samtidigt lättare än att vara politiker på deltid. Och dessutom så ska man vara en ledare för en grupp.
Så därför har jag rätt höga krav på den person som blir kommunstyrelsens ordförande då han/hon ska företräda sin kommun och vara kommunens ledaransikte utåt. Och jag måste erkänna att jag är rejält besviken på den koalition som styr min hemstad Örebro just nu. För hur kan det komma sig att man utsett en person som just nu använder sin blogg för att rikta personangrepp mot VDn för Mälardalens Handelskammaren?

Och det är samma kommunstyrelseordförande som på sin blogg hävdat att den oberoende liberala Nerikes Allehanda numera borde rubriceras som beroende socialdemokratisk tidning sedan man upplåtit en del av ledarsidan på måndagar för socialdemokratiska krönikor. För informationens skull så kan jag upplysa att tidningen Karlskoga-Kuriren, oberoende socialdemokratisk, regelbundet publicerar krönikor från personer som har borgerlig tillhörighet. Och jag skulle aldrig komma på tanken att hävda att tidningen är beroende liberal för det. För övrigt så ogillar samma ks-ordförande att inte SVTs Tvärsnytt rapporterar om det som ks-ordförande tycker är viktigt. Jag tycker rätt ofta att Tvärsnytt gör märkliga prioriteringar av nyheter, men poängen med Public Service är ju att man ska vara oberoende. Och då kan man välja att rapportera om precis vad som helst som man anser är av allmänt intresse.

Men borde man bry sig om vad kommunstyrelsens ordförande skriver på sin blogg, och skriver inte jag själv saker som är rent personligt tyckande på min egen blogg? Svaret är ja på båda frågorna och jag försöka redovisa varför:

1.Kommunstyrelsens ordförande kommer att följas och granskas utifrån att han har just det uppdraget. Att då ägna sig åt smutskastning av en person som företräder en stor del av näringslivet kan inte anses vara god etik och moral. Och när hans kritik dessutom är felaktig blir det direkt pinsamt.
2.De åsikter jag redovisar på min blogg är mina åsikter, och jag är fullt medveten om att flertalet som läser min blogg läser den utifrån det faktum att jag är riksdagsledamot. Och då måste jag också kunna stå för åsikterna utifrån mitt uppdrag.
3.För den person som blir ganska hårt åtgången av ks-ordförande på hans blogg är det svårt att bemöta och få en saklig debatt. Något som är betydligt lättare att få till i en oberoende tidning.

Samme ks-ordförande har gång efter annan visat mycket tydligt att han inte klarar av att hantera kritik som riktas mot honom eller hans sätt att leda och agera. När han dessutom i en tidningsartikel beklagar sig över anonyma tjänstemän som lämnat uppgifter så är det oerhört allvarligt.

Så nej. Det går inte att ha överseende med vad en ks-ordförande skriver på sin sk ”privata” blogg. Lika osannolikt som om någon skulle besöka ett trivsamt café i centrala Örebro för att träffa privatpersonen och inte ks-ordföranden (även om han annonserar som privatperson med politisk beteckning) som annonserat om träffen i Nerikes Allehanda, lika osannolikt är det att det som skrivs på ks-ordförandes blogg kommer att betraktas som privata tankar och åsikter.

Så min fråga till hela den borgerliga ledningen i Örebro är följande: när ska ni inse att ni valet 2006 och att det är ni som styr kommunen och att er främste företrädare har stora svårigheter att hantera detta ledarskap? Och till ks-ordförande har jag en annan fråga: när ska du inse att du faktiskt företräder Örebro kommun och dess invånare, oavsett om folk röstade på dig eller inte, och därmed agera utifrån det faktum?

För även om du verkar längta efter oppositionsrollen så har du två år kvar att ta ansvar för en borgerlig politik. Oavsett om den är handfallen och möter kritik från det lokala näringslivet.

Andra som bloggar om politik, Folkpartiet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sett den här?
http://www.1000apor.se/tv/da-skinkade-jag-pa-henne-utav-bara-helvete
Lustigt eller olustigt?