söndag, september 14, 2008

Om att "granska" en statsminister

Under snart två års tid har opinionsundersökning efter opinionsundersökning visat att den moderatledda regeringens politik får underkänt av de tillfrågade. Både i sakfrågor och sättet att leda landet har kritiserats från höger till vänster på ledarsidor och av folk i allmänhet. Och det är kanske därför som Dn gjort sin undersökning av statsminister Fredrik Reinfeldt även om den knappast får ses som särskilt granskande. Men jag måste erkänna att jag roades av Anita Krantz kommentar: Fredrik Reinfeldt tycker att han är rätt storslagen och säger att det han har gjort är historiskt.
Hur var det nu igen? "Jag går sida vid sida med folket vars förtroende jag bär." Ödmjuk var ordet. Rosemari bloggar bra om medias så kallade granskning av statsministern.

En annan politiker som också anser sig ha ett väldigt ödmjuk, lyssnande och demokratisk ledarskap är Örebros kommunstyrelseordförande. Något som man starkt kan ifrågasätta efter hans två år vid makten. Och inte blev det bättre efter att NA rapporterar om Wermes solorace. Att han sedan väljer att uttala sig i vi-form trots att ingen annan i kommunstyrelsen eller kommundirektören hade en aning om avtalet, säger väl det mesta. "Vi har gjort en fantastisk deal med en företrädare för det lokala näringslivet." Skulle vara roligt att få veta vilka som döljer sig bakom begreppet vi. Eller är det bara Werme som har anammat den engelska drottningens och Margaret Thatchers sätt att prata om sig själv i pluralis?

För övrigt så tycker jag att Lotta Grönings så kallade debattartikel i dagens Aftonbladet är bland det sämre jag läst den senaste månaden. Först skriver hon att partierna företräds av personer som inte delar folkets uppfattning om EU. Betyder det att folket har en enhetlig uppfattning om EU?
Vidare skriver Gröning att den representativa demokratin är satt ur spel när riksdagen får fatta beslut. Betyder det att vi som är riksdagsledamöter inte ska anses vara representativa för våra valkretsar och valda demokratiskt i enlighet med vårt politiska system i Sverige?
Sedan påstår hon att "Socialdemokraterna förpassade Leif Pagrotsky ut i kylan" efter folkmröstningen om EMU. Vilka Socialdemokrater syftar Gröning på? De i Göteborg som toppade sin riksdagslista med Pagrotsky?
Leif Pagrotsky var som bekant utbildnings- och kulturminister mellan 2004-2006. Med all respekt för hur kallt det kan vara på toppen så brukar knappast en ministerpost betraktas som att "vara ute i kylan".

Jag är 100 procent säker på att den EU-parlamentslista som partistyrelsen så småningom fastställer kommer att mötas med kritik från Lotta Gröning. Det kommer att vara fel personer med fel åsikter. Trots att dessa har nominerats från sina partidistrikt och dessutom tackat ja till det. Själv har jag blivit tillfrågad av flera partikamrater om att ställa upp som kandidat. Tackade vänligt men bestämt nej till detta. Hur hedersvärt det var vet förmodligen bara Lotta Gröning. Men jag utgår från att de flesta som tackat nej har gjort det för att man antingen har familjeskäl, jobbet är viktigare eller att man inte har lust/ork/engagemang/vilja att vara i Bryssel under veckorna.

Och nu skulle jag vilja att vi Socialdemokrater anstränger oss för att gå till EU-val som ett parti. Tillsammans så ska vi försvara fackliga rättigheter och den svenska modellen.
Det skulle bara vara vansinnigt att försöka skapa en debatt som om vi skulle rösta ja eller nej till EU igen. Den frågan är förlänge sen avgjord. För trots att jag röstade nej 1994 så respekterar jag folkets beslut. Det borde även Lotta Gröning göra.

Andra som bloggar om politik, Socialdemokraterna, EU,
Moderaterna, Fredrik Reinfeldt.

Inga kommentarer: