torsdag, oktober 23, 2008

Carl Bildt tycker att jag tramsar

Ställde idag en fråga till utrikesminister Carl Bildt i samband med Riksdagens frågestund. Eftersom Bildt tidigare skrivit på sin blogg att frågan om att försvara den svenska modellen och svenska kollektivavtal i EU inte står på regeringens prioriteringslista, så var jag nyfiken på om han tyckte det var prioriterat att upp frågan om kränkningar av fackliga rättigheter i sitt jobb som utrikesminister. En fråga som jag tyckte att jag fick ett märkligt svar på.

I min följdfråga pekade jag på det faktum att arbetarrörelsen aktivt försvarat den svenska modellen med svenska kollektivavtal medan högern däremot bekämpat densamma och därför ville jag veta om just kränkningar av fackliga rättigheter var något som fanns på Bildts dagordning. Något som uppenbarligen ogillades av utrikesministern som ansåg att jag ägnade mig åt partipolitiskt trams. Det är förmodligen min fråga som definieras som ytterligare något på Bildt blogg.

Så även om Bildt och övriga i den moderatledda regeringen tycker att vi Socialdemokrater tjatar om försvaret för att svenska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad så kommer vi inte att sluta driva på. Det krävs nämligen ett äkta arbetareparti för att förstå hur viktig frågan är.

Vilket också gör det enkelt att förstå att det största hotet mot fackföreningsrörelsen och starka kollektivavtal kommer inte från EU. Det kommer från Reinfeldt och regeringen. Och det är två år kvar till nästa riksdagsval. Men det kommer ett EU-parlamentsval nästa år.

Så varför inte travestera Leonard Cohen och sikta på en dubbel...

First we take Bryssel, then we take Rosenbad

Andra som bloggar om politik, kollektivavtal, regeringen, arbetarrörelsen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Upp till bevis 20 november då!

http://www.alliansupproret.se/?p=2953