lördag, november 01, 2008

Opinionsundersökningar och Obama

I måndags sändes det ett K-Special om Dixie Chicks på SVT och historien om vad som händer när ett countryband ber världen om ursäkt för att USAs president kommer från Texas. Om du missade programmet så se reprisen i morgon den 2 november. Själv ska jag ut och köpa deras skiva idag.

Nu är det inte unikt att det finns amerikaner som ogillar Bush konservativa politik. När jag var i Chicago för tre år sedan så inleddes UNIs kongress med att ordförande för UNI Women bad om ursäkt för att det amerikanska folket hade röstat fram George W Bush. Så det är inte bara tjejer från Texas som ogillar Bush politik.

På tisdag så har USA en fantastisk chans att göra ett historiskt val. Och då menar jag möjligheten att välja Barak Obama till nästa president. Men trots att alla opinionsundersökningar visar att Obama kommer att vinna är min partikamrat Björn Sundin för en gångs skull en riktig pessimist. Jag hoppas att han har fel, och förhoppningsvis så hjälper många ditresta sossar till och ser till att republikanerna inte får fortsätta att styra USA.

För övrigt så tolkar jag den senaste opinionsundersökningen i Sverige på följande sätt:
Människor vill ha en politik som tydligt går i vänsterriktning, och alla besked som kan tolkas som motsatsen ogillas.
Moderaterna växer på bekostnad av Kd och Centern, vilket får mig att undra hur länge det dröjer innan vi får se en spricka i den så kallade Alliansen.

Andra bloggar om politik, opinionsundersökningar, Obama.

Inga kommentarer: