söndag, december 14, 2008

Dagens lucköppning, 14, om en minnesforskare som inte vill svara på frågor

I kväll sändes Dokument inifrån ett av två program om Thomas Quick som dömts för åtta mord.

En av de som träffat Thomas Quick många gånger, men som nu inte vill uttala sig till media, är minnesforskaren Sven Å Christianson. Om du tycker att hans namn är bekant så beror det på att Christianson nyligen vittnat om att mammans minnesbild av Arbogamorden kan ifrågasättas som trovärdiga. Förre advokaten Pelle Svensson kallar domarna mot Thomas Quick för århundradets rättskandal.

Om Hannes Rådströms journalistiska arbete kommer att leda till att Thomas Quick frikänns är svårt att avgöra. Men bara faktum att människors tilltro till rättsväsendet får sig en rejäl knäck av ett sådant här program borde leda till att fallen tas upp igen.

Andra bloggar om rättsväsendet.

2 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Jag kan förstå att Christianson inte vill prata. Han har ju nämligen kört rakt motsatt variant med Qvist, att han kan komma ihåg precis vad som helst, än med Arbogamamman. I Tito Beltranrättegången anlitades han av Beltran för att "bevisa" att den unga kvinna som Beltran våldtog inte kunde minnas våldtäkten efter åtta år.

Får en känsla av att hans utsagor beror på uppdragsgivaren...

Anonym sa...

Skillnaden som jag ser det när det gäller Christianson´s uttalanden om Quicks respektive Emma Jangestigs minneskapacitet är väl det att Quicks huvud/hjärna inte har utsatts för ett sådant traumatiskt våld (så vitt jag vet) som stackars Jangestigs blev. Jag har dessutom haft honom som lärare i kognition på universitetet och efter detta så måste jag säga att jag hyser största respekt för hans sakkunnande inom detta område. Sen är det ju såklart upp till var och en vad man vill tycka...