torsdag, maj 07, 2009

Det där med kärnkraft och Centern

När ett parti gör helt om i en fråga så borde det väcka kritik. Och när Centern genom sin partiordförande gjorde en kovändning när det gäller kärnkraft hade jag förväntat mig en hel del offentlig kritik från medlemmarna i Centern. Men det har varit förvånansvärt tyst. Tills nu när Börje Hörnlund skriver att Maud Olofssons politik är en katastrof för Centern.

Och det gör Hörnlund samma dag som Centern samlas i Örebro så jag undrar om det är ett medvetet val av förre arbetsmarknadsministern att få fokus på energifrågan istället för att lyfta den borgerliga regeringens bristande jobbpolitik för arbetslösa ungdomar?

Det som verkar förena olika sorters Centerpartister är viljan att försämra anställningstryggheten både för ungdomar och äldre. Och det är ju åtminstone en vägledning hur mycket höger partiet är idag. Att lösa arbetslöshet genom att försämra tryggheten är ett dåligt förslag. Jag tror mer på morötter än på piskans politik. Men så är jag ju Socialdemokrat också.

Andra bloggar om politik, Börje Hörnlund, Centerpartiet, Maud Olofsson, jobbkris, arbetslöshet.

Inga kommentarer: