måndag, maj 25, 2009

Kort avbrott i valrörelsen för en FRA-debatt i Riksdagen.

Och den debatten äger rum i morgon tisdag eftermiddag/kväll. Min interpellation kan man läsa här. Jag har redan fått det skriftliga svaret från Tolgfors men det bör inte publiceras innan det blivit uppläst i kammaren, vilket jag självklart respekterar. Men så mycket kan jag avslöja att det inte är något långt eller innehållsrikt svar. Snarare tvärtom. Och för dem som är engagerade i integritetsfrågor så är jag ganska säker på att man kan hålla sig för skratt.

Om man vill följa debatten direkt så är det Riksdagens webb-tv som gäller.

När det gäller den debatt om valfusk som pågått bland bloggarna så har frågan inte tagit fart i "gammelmedia". Vad det beror på kan man bara spekulera i. Men en förklaring fick jag kanske idag när jag besökte vallokalen i Örebro Stadsbibliotek. Eftersom det inte fanns några valsedlar från Feministiskt Initiativ, FI, så frågade jag varför. Svaret blev kort, koncist och lite torrt. Det har inte varit någon här med några valsedlar från FI...

Läs mer på Valmyndighetens hemsida om valsedlar och hur alla andra frågor som behöver besvaras. I morgon är det 12 dagar kvar till den 7 juni då EU-valet avgörs. Rö(S)ta du med!

Andra bloggar om politik, bloggar, EU-valet, demokrati, valfusk, integritet, FRA.

3 kommentarer:

Klara Olsson sa...

Hej Eva-Lena.
När jag försökte läsa materialet om FRA som fanns tillgängligt såg det ut som om det som kallas lagrådet innebar att endast EN person ur detta lagråd "utrett" och yttrat sig. EN person???? Anne Rambergs inlägg i FRA- debatten var som en plötslig frisk fläkt i en unken garderob. Jag föreslår att Anne Ramberg erbjuds posten som vår nästa S-justitieminister. Hon verkar stå på egna ben och utanför gubbväldet och dess osynliga lojalitetsband samt vara mycket kunnig och erfaren.

Lars B sa...

Du bör också fråga Tolgfors varför han vägrar att initiera en FRA-kommission. Både ni och centern vill ju att en kommission utreder FRA:s hittillsvarande verksamhet.

Försvarsministern har sagt att en sådan utredning riskerar att försämra våra relationer till andra länder. Detta var exakt vad dåvarande ÖB Synnergren sa på 1970-talet när han avfärdade en granskning av IB.

Tolgfors har också hänvisat till Datainspektionens granskning i höstas. Den gällde dock bara ett enskilt ärende, och gav dessutom inget besked om spaningens omfattning.

Jag har samlat en del argument för en sanningskommission här i kommentar 3 hos Erik Hultin. Till den listan kan också fogas ytterligare en punkt:

8. Säpo skrev i sitt remissvar vid delningen av den första lagrådsremissen 2007:

"Signalspaningen är väsentlig för Säkerhetspolisens underrättelseverksamhet men också i ärenden i anslutning till förundersökningar. Verksamheten är inte reglerad i en befogenhetslag utan bygger på principen att etern är fri att avlyssna."

Att FRA skulle ha sysslat med uppdrag "i anslutning till förundersökningar" är något som FRA-chefen Ingvar Åkesson bestämt förnekat. Vad är sant egentligen?

Men ska man plocka ut en enda fråga ur högen, så får det bli denna:

- Varför tycker Sten Tolgfors att FRA även i fortsättningen ska kunna masslagra enskildas trafikdata i sin utvecklingsverksamhet?

Anonym sa...

Problemet med vallokalerna är ju inte att små partier inte alltid har kraft nog att lägga ut valsedlar överallt, det hör ju till spelreglerna. Problemet är att somliga valförrättare slängt vissa partiers valsedlar när de städar efter dagens slut. Det är knappast förenligt med demokratins intentioner. Om detta har drabbat FI vet jag inte; av allt att döma har det drabbat PP.