onsdag, september 30, 2009

Granskning pågår

Idag hade Aftonbladet en stor artikel på temat "politikerna gick i fällan". Det handlar om att tidningen skickat ut en falsk inbjudan till nåt som verkade vara en påkostad träff med nån sorts eventorganisation. 12 av 349 svarade ja till inbjudan men endast 7 av 342 valde att gå dit. Kulturbloggen funderar över vilka konsekvenser det får när journalister skickar ut fejkade inbjudningar. Och med tanke på att riksdagsledamöter får en massa inbjudningar till alla möjliga och omöjliga arrangemang så kommer nog framtida inbjudningar att granskas både en, två och tre gånger innan någon svarar. Om någon svarar överhuvudtaget.

Ikväll har jag varit på en av alla dessa tillställningar som vi riksdagsledamöter deltar vid. Mälarbänken arrangerade ett möte där riksdagsledamöter, kommun- och landstingspolitiker och lite andra personer som jobbar med frågor i infrastruktur- och näringslivsverksamhet deltog. Mötet pågick mellan kl 16.30-18.00 och bland annat berättade Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand som berättade om planerade infrastruktursatsningar. Efter mötet var det mingel och mat plus vin för de som så önskade. Allt dokumenterat med kamera av någon fotograf. Men jag tror faktiskt inte fotografen var från Aftonbladet.

När jag deltar i den här typen av tillställningar brukar jag ställa mig några frågor innan jag svarar på inbjudan.
1 Vad är syftet?
2 Vilken organisation står bakom inbjudan?
3 Har det beröring med frågor som finns i mitt utskott?
4 Handlar det om andra politiska frågor som jag behöver har mer information?
5 Är det värt att avsätta en hel kväll för det här?
Jag har tidigare bloggat om lobbyister i riksdagen, och jag tycker det bra att media granskar oss ledamöter och dessutom granskar alla som försöker påverka de folkvalda. Själv ser jag fram emot att en granskning av Nord Streams enorma lobbyverksamhet kommer att redovisas snart. Det ryska statsägda Gazprom är majoritetsägare av Nord Stream och jag har faktiskt inte koll på hur många inbjudningar jag fått under det senaste året. Syftet med inbjudning är ganska självklar, ja till gasledning i Östersjön. Organisationen har jag koll på. Det berör mitt utskott och det handlar om politiska frågor som jag har engagemang i. Men jag har valt att ändå inte delta. Något som förmodligen kan leda till kritik men det kan jag leva med.

För övrigt så kan man konstatera att The Sun nog får anses vara en riktig "vända kappan efter vinden-tidning". Det där med att vara vän även i motgångar verkar inte vara något som är särskilt aktuellt.

Dagens bloggtips: Ilsemarie skriver om regeringen som vill tysta sina kritiker, Kent som har synpunkter på Aftonbladets granskande journalistik, Annika som vill veta mer.

Andra som bloggar om politik, riksdagsledamöter, lobbyister, Aftonbladet, regeringen.

3 kommentarer:

MC sa...

SKa man tolka ditt inlägg som att du är för eller emot att politiker i riksdagen tar emot gratisresor från företag/organisationer, som var det Aftonbladets artikel handlade om?

Mycket bra att dessa eventuellt köpbara politiker avslöjades... Jag kommer iaf inte rösta på nån av dem.

Kjell-Åke Persson sa...

Har The Sun - en av världens mest oseriösa dagstidningar - varit labour? Jag förvånar mig varje gång svenska tidningar citerar just The Sun - mot bättre vetande. Ta en titt i bladet så förstå¨r ni vad jag menar.

Anonym sa...

Ryssland har gas Tyskalnd vill köpa och de tycks vara överens om transportera gasen på det säkraste sättet genom en galning i Östersjön. Låt dem göra det det finns inget i det som skadar Sverige.
Katarina