måndag, november 16, 2009

Riktigt illa av regeringen

Det är inte bara jag som tycker att regeringen har misskött sig och sin styrning när det gäller Vattenfall. Idag är det en ekonomijournalist på DN som uttrycker samma sak. Vilket faktiskt är mycket tuff kritik. Att Alliansfritt är kritiska är inte lika oväntat men välgrundat eftersom man kan redovisa att Maud Olofsson skyllt ifrån sig trots att hon varit ansvarig för Vattenfall de tre senaste åren. Och inte blir man mer trovärdig från regeringens sida bara för att man byter åsikt från en dagen till den andra.

En sak är säker. Rabaldret kring Vattenfall är bara en utvikningen av den långkörare som går under namnet utförsäkringssåpan. Som fick ett delavsnitt idag när man på LKABs bolagsstämma fattade beslut att göra bolaget till ett publikt bolag. För mig innebär det att det är ett första steg inför nästa mandatperioden när borgarna tänker sälja fler statliga bolag, bland annat Vattenfall och LKAB. Kom ihåg var ni läste det först. Men det går ju att påverka genom att sätta stopp för Reinfeldt & Co den 19 september 2010.

Fler bloggar om politik, Vattenfall, regeringen, Maud Olofsson, utförsäljning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst har regeringen misskött sig. Det skulle en rödgrön regering också ha gjort. Det partipolitiska käbblet är enbart ödsligt. Maud Olofsson framstår som en löjlig figur. Det har Mona Sahlin alltid gjort. Alla partier är skit, men VÄRST är helt klart sossarna. "Jobbkongressen". Vilket tomhet! Vilket falskspel! Vilket svek! Vilken FARS! - På sin plats en omläsning av H C Andersens saga "Kejsarens nya kläder".

- Peter Ingestad, Solna

Eva-Lena Jansson sa...

Till Kraxpelax: "Alla partier är skit" Du menar alltså att alla de som tagit politisk ställning för ett parti och blivit medlem exempelvis jag, är "skit". För ett parti är bara vad dess medlemmar är. Du och jag tycker inte lika vare sig om partier,partiernas medlemmar, Socialdemokraterna, Mona Sahlin eller jobbkongressen. Jag tycker inte Maud Olofsson framstår som en löjlig figur heller. Däremot tycker jag hennes agerande kring Vattenfall visar att hon hellre skyller ifrån sig än tar på sig ansvar för en otydlig styrning. Men jag respekterar henne för att hon valt att engagera sig politiskt och tagit aktiv ställning för ett parti även om jag inte delar hennes åsikter.