söndag, januari 24, 2010

Alla dessa opinionsundersökningar

Vet inte riktigt hur jag ska ta emot dagens besked om att de rödgröna leder i den Sifo-opinionundersökning som presenteras i SvD. ( Aftonbladet och Dn har en TT-artikel i ämnet.)

För även om dagens siffror tyder på en betryggande ledning för de rödgröna, så finns det ingen anledning att tro att valet är avgjort. Därav min något ambivalenta reaktion på opinionsundersökningen. Tror för många att valet redan är avgjort så riskerar det att invagga en del i en falsk trygghet att de rödgrönda redan vunnit. Valet avgörs varken av opinionsundersökningare eller debatter även om dessa självklart påverkar. Det är politiska budskapet och hur väl man övertygat väljarna om det. Den 19 september avslöjas det vem och vilka som lyckats bäst med det.

Enligt Aftonbladet har Reinfeldt ett övertag mot Sahlin, men det grundar sig som sagt inte på politik utan snarare subjektiv bedömning av personerna. I kvällens Agenda blir det en debatt mellan de båda statsministerkandidaterna och den kommer förmodligen att följas av betydligt fler tittare än de som såg partiledardebatten i onsdags. Jag hoppas att debatten kommer att handla om politik och inte väskor. Men jag inser att en del har ambitionen att årets valrörelse ska handla om allt annat är politik. Låt oss som tror på vårt alternativ bidra till en bra debatt och inte låta oss luras in pseudodebatter eller smutskastning av våra politiska motståndare. Lättare sagt än gjort, men jag ska göra mitt bästa för att inte falla ner i den fallgropen.

Andra bloggar om politik, Socialdemokraterna, Mona Sahlin, sjukförsäkring, rödgröna, superveckan, Reinfeldt, Moderaterna, partiledardebatt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dessa opinonmsundersökningar före val borde förbjudas. Så är det i många länder.
Många kommer strunta i att gå till valunorna bara för att man tro valet är klart.