onsdag, februari 22, 2006

varför så mycket gnäll & skäll på SJ?

Det pågår en märklig debatt i media om SJ. Man gnäller och skäller över SJ och problemen med att hålla tidtabellen. Och ja, jag vet att det är otroligt frusterande för alla som tågpendlar varje dag med ständiga förseningar. Det är därför jag blir både förvånad och irriterad över förslagen avreglera ännu mer på järnvägen för att komma till rätta med problem som jag menar till stor del har uppstått efter den första avregleringen. En viss A G, med borgerlig hemvist, har nu i återkommande debattartiklar och insändare propagerat för fortsatt avreglering.

Att en av mina partikamrater väljer att skriva att "SJ är fortfarande lika usla" på sin blogg är kanske inte förvånande, även om jag tycker att SJ ofta helt oförtjänt får ta skit för sånt man inte kan rå över.

För dom som undrar över ständiga förseningar kan jag ge några ganska enkla förklaringar:
1.Banverket äger spåren och bestämmer därmed när, hur och var man vill göra om- och nybyggnationer. Detta kan SJ inte bestämma över även om det borde vara en självklarhet med samordning.
2.Brist på spår. Minsta försening på bara någon minut, ofta i anslutning till eller från Stockholm central, gör att SJ hamnar bakom ett pendeltåg och direkt får förseningar på 15 minuter.
3. Leverantörer av nya tåg har inte hållit sitt avtal vilket gör att man ligger flera år efter med sina leveranser.

Själv tycker jag att det visar att SJ inte fått rätta förutsättningar för att klara av att transportera sina passagerare enligt tidtabellen. Och hur förutsättningarna skulle förbättras genom flera tågoperatörer på ett redan trångt spårsystem, det övergår mitt förstånd.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Eva-Lena

Jag har pendlat mellan Örebro och Stockholm sedan sommaren 1999. Jag åker dessutom runt i Sverige med tåg mängder av mil varje år. Jag är inte det minsta missnöjd med mina resor. Fortfarande är jag en glad resenär som tycker att det gnälls alldeles för mycket på SJ. Nej, tänk om vi sluppit privatiseringen, då hade SJ varit ännu bättre med mer resurser.

Anonym sa...

Hej Eva-Lena
Du skriver om skället på SJ: "Att en av mina partikamrater väljer att skriva att "SJ är fortfarande lika usla" på sin blogg är kanske inte förvånande, även om jag tycker att SJ ofta helt oförtjänt får ta skit för sånt man inte kan rå över."
Det är ju mig du syftar på och jag tycker inte alls att SJ får ta emot oförtjänt kritik. Om man som jag åker nästan dagligen till Stockholm så skulle man gladeligen tacka ja till vilken annan operatör som helst. Det är nämligen inte Banverkets fel att dörrarna inte går att stänga, att tåget avgår för sent eller att informationen under resan är under all kritik. SJ är ett företag med enorma problem och även om jag förstår att det är jobbigt för dina SEKO-kamrater att höra gnäll och skäll på verksamheten så kvarstår faktum: om SJ får fortsätta så kommer vi snart inte ha någon arbetspendling i Mälardalen - och i synnerhet inte till/från Örebro.
Ha det, vi hörs och ses!
/ Björn, www.bjornsundin.se

Eva-Lena Jansson sa...

Hej Björn.
Jo det är rätt, det var dig jag citerade.
Jag har full förståelse för du och många andra som pendlar varje dag inte står ut med ständiga förseningar. Jag tycker inte heller att det är acceptabelt. Däremot hävdar jag fortfarande att det inte är enbart är SJ som har skuld i dessa förseningar. Vid en av mina resor till Stockholm i år, tvingades tåget stanna pga att Banverket hade ett arbete som uppbarligen kunnat väntat ett par minuter till vårt tåg hade passerat. Detta ledde till ca 20 min försening eftersom pendeltåget från Bålsta låg framför och bromsade hela vägen in till Centralen.
Att SJ borde se över sin tidtabell och överväga om den är realistisk. Idag är tiderna till Stockholm så tajta att det räcker med en enskild passagerare som har svårighet att ta sig ombord, och därmed orsaka en eller två minuters försening, som sedan resulterar i minst 15 minuter försening i slutändan. Det skulle knappast lösa problemet med fler operatörer. Däremot fler spår.

Anonym sa...

Vad SJ däremot inte kan skylla banverket för är alla avgångar som dragits in dom senaste åren. 2001 gick sista tåget till Örebro från Stockholm på lördgagskvällarna 23:37. Idag går den sista förbindelsen redan 19:07. alla senare avgångar har klippts av i antingen Västerås eller Eskilstuna. Detta kan knappast skyllas på spårbrist.

Emelinda sa...

Bra skrivet!!

Till anonym: Nej inte spårbrist, men kanske resenärsbrist!! Är det inte tillräckligt många resenärer så dras ju självklart tåg in. Visst, synd om de krakar så drabbas. Men alla kan vi inte vara nöjda i dagens samhälle!!

/Emelinda SJ, Örebro

Anonym sa...

Frågan är ju dock varför dessa sena kvällståg kunde gå tidigare? Tåget har ju tagit marknadsandelar dom senaste åren så varför måste tåg som har körts kontinuerligt ända sedan 80-talet minst plötsligt dras in nu när vi har en snabb mälarbana och vi enligt medierna åker tåg mer än någonsin? Det är ju inte heller några enstaka avgångar det handlar om utan det är ju alla avgångar från 19:07 fram till 23:37. En tid då det tidigare gick ganska många tåg.