fredag, augusti 11, 2006

Fika med Amnesty på Java

Tidigare idag träffade jag en representant för Amnesty på kafét Java som ville prata med mig om viktiga frågor för Amnesty. Träffen flyttades av Amnesty från Vasa-konditoriet, som jag hade föreslagit tidigare i somras. Förmodligen med "hänsyn" till att man skulle träffa Folkpartiets Johan Pehrson (som dessutom annonserade om sin träff med Amnesty) där en timme senare.
Vi hade en intressant diskussion om hur man skulle kunna stödja våldsutsatta kvinnor, en lagstiftning som kriminaliserar tortyr, samt vapenexportsregler.

Senare på kvällen visade TV 24 hur hjälparbetare arrangerade bilder av döda barn för att liken skulle bli mer "tv-mässiga". Som om det inte skulle vara tillräckligt jävligt att människor skadas och/eller dödas i både krig och naturkatastrofer så finns det alltså cyniska människor som i samklang med fotografer regisserar fram bilder/filmer som ska väcka medlidande eller sympati för en viss sida i en konflikt.
Kanske har jag varit naiv när jag utgått från att det varit ögonblicksbilder som visats i TV och tidningar. Hoppas att jag ändå ska kunna fortsätta se nyheter utan att undra om det är arrangerade bilder.

För övrigt så verkade varken Susanna Kallurs glädje över hennes EM-guld eller Kajsa Bergqvists besvikelse över hennes EM-brons arrangerat utan äkta känslor från två fantastiska idrottstjejer som inspirerar många barn att nu börja med friidrott.