onsdag, oktober 04, 2006

För livets skull eller var det för kungens skull?

För livets skull var temat för ärkebiskop Anders Wejryds predikan i storkyrkan igår. Wejryds måste ha tagit intryck från socialdemokraternas valrörelse för budskapet "Alla ska med" låg som en grundton i hela hans text som var både tänkvärd och bra.

Och det var i kyrkan det började, det där med att resa sig upp om och om igen. Sen fortsatte det i riksdagen, och senare på kvällen även i konserthuset. Kände mig som en trotsig unge när jag under mumlande protester ställde mig upp för "familjen", numera känd från Hej Baberiba. Är det inte lite löjligt att man måste stå upp tills monarken satt sig ner? Hur gör dom på Stureplan och alla andra nöjesställen där kungafamiljen enligt media brukar roa sig? Det borde bli rätt stökigt om alla ska hålla koll på när man får sitta och när man ska stå…

För övrigt har jag hittat riksdagens träningslokal, så nu är det slut med ursäkter för att inte träna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, kan du texten till Kungsången?

Eva-Lena Jansson sa...

Nej, och jag tänker inte lära mig den heller. Däremot kan jag nationalsången och Den blomstertid nu kommer...

Martin Lind sa...

En motion om att avskaffa monarkin skulle sitta fint. Hehe...