torsdag, april 16, 2009

Pr-trick och fejkade utspel, en del av den borgerliga taktiken?

Igår hade finansminister Borg och arbetsmarknadminister Littorin en debattartikel i Dn där det påstods att regeringen satsade 10 miljarder kr på "aktiv arbetsmarknadspolitik". I själva verket går drygt 7,5 miljarder kr direkt till a-kassan. Idag var det dags för min riksdagskollega Fredrik Federley att göra ett ett pr-utspel med krav på regeringsombildning. Ett utspel som bara var är bluff för att enligt Federley visa på bloggarnas betydelse för medias nyhetsbevakning.
En som inte var särskilt nöjd över detta var min och Federleys riksdagskollega tillika bloggare Tomas Tobé som till TT gav följande kommentar:
- Utspel som inte är på riktigt försvagar bloggandet. Det man skriver måste vara på riktigt. Och jag är böjd att hålla med Tobé.
För när TT dessutom sätter rubriken "Går det att lita på Federley?" så inser nog rätt många att misstänksamheten kommer vara mycket stor vid nästa utspel från Federley men också mot bloggare i allmänhet. Och då har tyvärr Federleys poäng med sitt utspel fått helt motsatt effekt än vad som avsågs.

För egen del så undrar jag vad regeringens omskrivning av budgeten och Federleys utspel får för effekt på allmänhetens bild av politikers trovärdighet? Allt som ökar politikerförakt är till skada för demokratin och ju större förakt desto lägre valdeltagande. Och lågt valdeltagande är en faktor som brukar gynna de borgerliga partierna. Men ett så iskallt taktiserande förekommer väl inte här?

Själv kommer jag att fortsätta blogga och hålla mig till sanningen, den kan vara nog så bister och besvärande. En och annan satirhistoria har det blivit på bloggen men det har ingen kunnat ta för något annat heller. Om mitt skrivande är av intresse för media är det en bonus. Oavsett vilket så kommer jag att fortsätta blogga så länge jag trivs med det.

För övrigt kan jag inte förstå varför en åklagare vill lägga ner tid på att åtala barnmorskor som ser till att unga tjejer får p-piller utskrivna, medan en annan åklagare lägger ned ett våldtäktsåtal. Proportioner, angelägenhet och grova brott borde väl styra även dessa åklagares verksamhet. Jag tycker det är bra att tjejerna skyddar sig mot oönskad graviditet, även om tjejer och killar borde använda kondom i mycket större utsträckning. När man dessutom vet att en hel del tjejer får sina p-piller i första hand för att minska smärta och blödningar i samband med menstruation så undrar jag varför denna åklagare gör denna prioritering. Är det bara jag så hört att åklagarväsendet klagar över regeringens usla budget på rättsväsendets område?

Dagens bloggtips: Ilsemarie om regeringens Pr-trick, John som är dömer ut en folkvald, Johan som hittar ett rätt hos Brors, Sara om märkliga argument, Veronica om en ny Facebookgrupp, Emma om ett nätverk för kvinnor i Piratpartiet, Martin om några som får för bra betyg.

Dessutom en extra bonus till oss som är födda på 60-talet eller tidigare och kommer ihåg barnprogrammet Benny. För det gör Bodil Malmsten.

Andra bloggar om politik, Fredrick Federley, regeringen, bloggar, p-piller, preventivmedel.

3 kommentarer:

Sara sa...

Klart Bodil Malmsten minns Benny. Det var ju hon som gjorde Benny.

Anonym sa...

http://baccusblogg.wordpress.com/2009/04/13/det-kanske-finns-anledning-till-den-negativa-publiciteten-mona-sahlin/

Anonym sa...

Tak for de interessante oplysninger