tisdag, mars 06, 2007

Borgarna gömmer sig

I två dagar har jag stått utanför arbetsförmedlingen och pratat med arbetslösa. Den försämrade a-kassan som borgarna beslutade om i december får nu genomslag i mars. Men de borgerliga riksdagsledamöterna gör mig inte sällskap utanför arbets-förmedlingen. Inte heller när jag träffar ungdomar som får stöd av kommunens arbetsmarknadsenhet ser jag en skymt av någon moderat, centerpartist, folkpartist eller kristdemokrat. Och jag förstår faktiskt varför. Ni törs inte.

Många arbetslösa berättar om sin ångest inför den 22 mars när första utbetalningen med lägre ersättning kommer. Ska det räcka till hyran och räkningarna eller blir det socialen som man måste gå till?

Men nystartsjobben säger borgarna, det är över 1400 som fått sådana jobb. Och? Det var 20 000 som fick plusjobb. Och det där med nystartsjobben:
"Om du hittar en arbetsgivare som vill anställa dig, hör av dig till arbetsförmedlingen så fixar vi övrigt". Ja just det.
Om man nu híttar en arbetsgivare som vill anställa en, varför skulle man välja att vara arbetslös?

Inga kommentarer: