tisdag, februari 05, 2008

Oschyssta semlor och Reinfeldt byter från Clinton till Obama

Idag, på fettisdagen då många köper årets första semla, satte fackförbundet Livs två konditorier ( med samma ägare) i blockad, då ägaren inte vill teckna kollektivavtal. Vilket innebär att de anställda nekas lika villkor som andra konditoriers personal har. Som extra ersättning när man jobbar på obekväm arbetstid.

Angående fackliga blockader så är det intressant att se hur bilden av konflikten mellan Livs och konditoriägaren i Örebro redan nu redovisas i media. För er utanför länet så ser nyhetsrapporteringen ut så här första dagen:
Nerikes Allehanda
SR Örebro
Tvärsnytt

Man ju fundera på om mediabilden kommer att vara närmast identisk en liknande konflikt som Hotell & Restaurang hade med Salladsbarens ägare i Göteborg? Mycket talar i alla fall för att medias spegling av konflikten kommer att bli den samma:


  • ung ljushårig kvinna (på bild med baby på armen) som är arbetsgivare (David)
  • fackets medlemmar företräds av dess ordförande lokalt som är en man alternativt av sin ombudsman som också är man (Goliat)
  • medlemmarna som vill ha avtalsenliga löner (och helst högre) kommer inte att få samma utrymme som arbetsgivarna som inte vill betala
  • Livs centrala motpart kommer inte aktivt att försvara det avtal som nu Livs står upp för genom sin blockad ( i radioprogrammet Rakt på sak var det däremot en lokal arbetsgivare på Sveas Bageri i Kumla som pekade på risken med lönedumpning som ett konkurrensmeddel)
  • organisationer som Företagarna och Svenskt Näringsliv kommer fördöma fackets blockader samtidigt som man hävdar att man är för kollektivavtal
  • borgerliga politiker som också säger sig stå för den svenska modellen, kommer hävda att det behövs undantag eftersom det är synd om företagaren som inte har råd att betala avtalsenliga löner
  • krav på försämringar i lagen om kollektivavtal kommer åter att lyftas upp ( Wikipedia om kollektivavtal)
  • oppositionen kommer att hävda fackets rätt att vidta blockad oavsett om ägaren är ung eller gammal, kvinna eller man, oavsett ägarens ursprung & medborgarskap

Eller gör jag en helt felaktig bedömning?

För övrigt är det intressant att höra statsminister Fredrik Reinfeldt uttala sitt stöd för Barack Obama. Och det tre veckor efter att Reinfeldt sagt sig vara Sveriges svar på Bill Clinton. Men då såg ju opinionssiffrorna för Hillary Clinton betydligt bättre. Fingret i luften, någon?

Vem jag håller på? När jag var i Chicago 2005 så talade Hillary Clinton för UNIs världskongress. Och hon gjorde ett mycket starkt intryck. Och jag gillar Clintons engagemang för att åstadkomma en sjukförsäkring som omfattar hela befolkningen. Så jag håller på Hillary Clinton, trots att det ser tufft ut.

Andra bloggar om politik, semlor , kollektivavtal , Barack Obama, Hillary Clinton, Fredrik Reinfeldt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Naturligtvis har media en genomtänkt strategi för hur dom skall beskriva olika fenomen i samhället. Trots detta tycker jag att NA lyckats vara ganska objektiva i denna artikel:

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1285110&wpa=vi-skallde-som-galna-pa-strejkvakterna

Blir änna lite förvånad över att de skildrar båda sidor med deras egna (?) ord. Och nu är jag ju rysligt färgad av min bakgrund men jag tycker bageriägarinnan framstår som ganska läskig. Bara utifrån det hon själv skall ha sagt till tidningen.

Anonym sa...

Precis skrivit svar på Gunhild Wallins inlägg på debattsidan. Undrar vad hon menar med individuella avtal och vad man ska göra om arbesgivaren bryter mot det ingångna individuella avtalet.

Hör för övrigt på nyheterna samtidigt som jag skriver detta och huvudnyheten är att allt fler nekas sjukpenning. Är allt fler friskare?

En annan pulshöjande nyhet är att Björklund ska börja bokstavera betyg. Ursäkta, men vart fan är vi på väg?

Usch, det känns ganska tungt just nu. Tror jag går och lägger mig...
Kram!