fredag, april 23, 2010

Rätt till havandeskapspenning för brevbärare

Idag skriver Nerikes Allehanda om Helena Nordin som fick rätt mot Försäkringskassan när det gällde rätt till havandeskapspenning. Det framgår av artikeln att jag hjälpte Helena att överklaga FKs beslut och här är några av mina reflektioner:

I Försäkringskassans beslut att neka Helena Nordin hänvisades till en rättslägesanalys gjord av Riksförsäkringsverket och pekade på flera domar. Men man tog inte med de domar som talade till Helenas fördel. Försäkringskassan hänvisade även till lagen i sitt avslag men tog inte med delar från lagen som talade till Helenas fördel. I den överklagan av Försäkringskassans beslut som jag hjälpte Helena att göra finns flera textutdrag från Arbetsmiljöverkets utredningar och föreskrifter. Är det realistiskt eller ens önskvärt att varje gravid kvinna ska kunna känna till detta för att få rätt till havandeskapspenning?

Jag vet att det i vissa fall finns svåra avvägningar för Försäkringskassan att göra när det gäller bedömning av hur fysiskt ansträngande ett arbete kan vara. Men vore det inte i så fall på sin plats att handläggare gjorde besök ute på arbetsplatser innan ett beslut fattades?

Min förhoppning är nu att gravida brevbärare som söker havandeskapspenning fortsättningsvis får rätt till det. Men säker kan man aldrig vara....

Andra som bloggar om politik, graviditet, jämlikhet, välfärd, havandeskapspenning, rättvisa, brevbärare, Försäkringskassan.

2 kommentarer:

Ida sa...

Jag fick 100% havandeskapspenning. Kollegan som ska ha tre veckor efter mig fick 50%. Jag tipsade henne om hur man omprövar beslutet men det gick inte. Nu ska hon ta semester 50% de sista två månaderna, för kroppen orkar inte med jobbet. Jag blir så ledsen när Sverige fungerar så här.

/Ida Brevbärare

Eva-Lena Jansson sa...

@Ida: Man kan göra en ny ansökan, och ha med intyg från läkare om det behövs. Hon ska inte behöva ta semester när jobbet är för tungt.