tisdag, juli 05, 2011

Trött, tröttare, Reinfeldt....

Igår hade jag precis som många andra politiskt engagerade tagit mig till Almedalen för att lyssna på Moderatledarens tal. Att det inte skulle bli ett försvarstal för sjukförsäkringen var ganska väntat, trodde nog mer på en repris från senaste partiledardebatten där Fredrik Reinfeldt i huvudsak talade om utgiftstak. Men jag måste säga att Reinfeldt förvånade direkt. För när jag trodde att man äntligen hade fått tag på en riktigt skicklig imitatör som nu gjorde ett förnummer inför huvudtalaren, så var det landets statsminister som inledde sitt eget tal på ett sätt som fick många att fundera över om han hade tagit ett glas vin för mycket.

Jag skrev igår på twitter att jag tycker det är bra att Reinfeldt försöker använda humor, men om man framstår som en parodi på sig själv så blir det ofta ganska pinsamt. Och det märktes på den rekordstora publiken som inte förstod nåt av skämten. Få skratt, få applåder och en sågning av tidningarns retorikexperter är ett ganska tydligt IG på Moderatledarens Almedalstal. Att talet var tomt på inrikespolitik och framtidsvisioner var ganska uppenbart för oss som orkade lyssna igenom hela talet.

I sitt tal så tog Reinfeldt upp det faktum att den svenska befolkningen blir allt äldre. Men till skillnad från exempelvis min partikamrat Ylva Johansson som brukar framhålla det som en oerhörd politisk och social framgång fick statsministern det att framstå som något negativt med många 100-åringar att fira. Det är nog inte bara pensionärer som blir upprörda över en sådan vinkling.


Jag har förstått att Reinfeldt och Moderaterna har en politisk vision men just nu har man bara två sätt som man lyckas uttrycka den i. Sänkt skatt och utförsäkring av sjuka. Och då hjälper det liksom inte att Reinfeldt försöker framstå som den store ledaren som pratar om rymden och svältande barn i Afrika. Han verkar längta bort från politiken till en plats där man inte blir ifrågasatt, där folk förstår att uppskatta ens storhet. Och då är Almedalen helt fel plats att befinna sig på.

För övrigt så är Domus latin för hus. Har man stora lån på sitt domus så kan det vara bra att veta att Riksbanken idag beslutat att höja räntan.

Läs gärna Aftonbladets ledare om Reinfeldts tal och jämför med Svenska Dagbladets ledare som skriver om samma sak. Två tolkningar som skiljer sig ;-)

Även Johan Westerholm har bloggat om Reinfeldts tal.

Andra bloggar om politik, Almedalen, Moderaterna, Reinfeldt, sjukförsäkringen, skatt, pensionärer, Domus.

Inga kommentarer: